شرکت های خودرویی خودمختار
شرکت های خودرویی خودمختار که می توانند شهر آینده را شکل دهند

شرکت های خودرویی خودمختار که می توانند شهر آینده را شکل دهند: خودروهای خودران نوید بهبود ایمنی و کارایی را در جاده ها ارائه می دهند. چند سال پیش، هیاهو در مورد این فناوری به اوج خود رسید و بسیاری از کارشناسان صنعت پیش بینی کردند که به زودی شاهد خودروهای کاملاً خودمختار در جاده های خود خواهیم بود.
به گفته مک کینزی، بین سال های 2010 تا 2021، سرمایه گذاران نزدیک به 330 میلیارد دلار برای بیش از 2000 شرکت حمل و نقل سرمایه گذاری کرده اند. و حدود دو سوم آن، یا 206 میلیارد دلار، صرف فناوریهای خودروهای خودران (AV) و تحرک هوشمند شد. سرمایه گذاران شامل برخی از بازیگران اصلی این صنعت مانند فورد، فولکس واگن، جنرال موتورز، گوگل و غیره بودند.
شرکت ها به دلیل ترس از دست دادن، مایل بودند روی فناوری شرط بندی کنند. با این حال، مشخص شده است که دستیابی به استقلال کامل دشوارتر از حد انتظار است. این صنعت واقعیتی ترکیبی را ارائه می دهد. از یک طرف، فورد و فولکس واگن را می بینیم که پروژه خودران خود را تعطیل می کنند و علی بابا آزمایشگاه تحقیقات رانندگی خودران خود را به دلیل نیاز به کسب درآمد از کار می اندازد. از سوی دیگر، تسلا و سامسونگ هنوز امید خود را به خودروهای خودران بالا نگه داشته اند و بریتانیا اولین سرویس اتوبوس خودران خود را راه اندازی کرده است .
غلبه بر موانع استقلال کامل برای آینده تحرک
واضح است که صنعت در حال برداشتن گام های ثابت (اما کندتر از حد انتظار) در توسعه فناوری مستقل است. چرا وسایل نقلیه کاملاً خودمختار هنوز در دسترس نیستند؟ اینها برخی از چالشهای عمدهای هستند که بسیاری از شرکتهای خودروهای خودران با آنها مقابله میکنند.
- تکنولوژی
یکی از بزرگترین چالشها، دشواری ایجاد سیستمهای قابل اعتماد و قوی است که میتوانند با خیال راحت در محیطهای پیچیده دنیای واقعی حرکت کنند. پنج سطح از اتوماسیون رانندگی وجود دارد که از سطح 0 (اصلاً بدون اتوماسیون) تا سطح 5 (فناوری کاملاً خودمختار) را شامل می شود.
اگرچه پیشرفتهایی در سالهای اخیر حاصل شده است، اما برخی از وسایل نقلیه در حال حاضر دارای سیستمهای پیشرفتهتر کمک راننده (ADAS) هستند، وسایل نقلیه کاملاً خودمختار سطح 5 نادر هستند. این تا حدی به دلیل موانع فنی قابل توجهی است که باید بر آنها غلبه کرد، اما همچنین به دلیل محیط نظارتی پیچیدهتر که توسعه و آزمایش خودروهای خودران را احاطه کرده است. با این حال، اکثر شرکت های خودروهای خودران به سطح 2 یا سطح 3 استقلال دست یافته اند. و آنها در حال حاضر نوآوری های معناداری در نحوه حمل و نقل ما با راه حل های تحرک خود ایجاد می کنند.
- برق رسانی
برای بسیاری از شرکتها، برقرسانی بیشتر شبیه یک اولویت به نظر میرسد. یکی از نمونههای شرکتی که اولویتهای خود را به سمت برقسازی تغییر داده است، اوبر است. بر اساس اعلام شرکت، اوبر پس از فروش واحد رانندگی خودران خود متعهد شده است تا سال 2025 به یک پلتفرم تحرک کاملاً الکتریکی تبدیل شود.
این تغییر به سمت الکتریکی سازی به چند دلیل منطقی است. اولاً، این فناوری بالغتر از رانندگی خودکار است و به این ترتیب، شرکتها میتوانند انتظار بازگشت سریعتری از سرمایهگذاری داشته باشند. ثانیاً، دولتها در سرتاسر جهان در حال اجرای مقررات و مشوقهایی هستند که به نفع خودروهای الکتریکی هستند، مانند معافیتهای مالیاتی، یارانهها و استانداردهای آلایندگی. ثالثاً، تقاضای مصرف کنندگان برای خودروهای برقی در حال افزایش است که ناشی از آگاهی بیشتر از تغییرات آب و هوا و علاقه به حمل و نقل پایدار است.
- افکار عمومی
افکار عمومی یک عامل مهم در توسعه فناوری رانندگی خودران است، اما در سال های اخیر تا حد زیادی نادیده گرفته شده است. در حالی که بسیاری از مردم از مزایای ایمنی بالقوه وسایل نقلیه خودران قدردانی می کنند، هنوز مسائل اعتماد قابل توجهی وجود دارد که باید قبل از پذیرش آنها مورد توجه قرار گیرد. برای رسیدگی به این مسائل، شرکت ها باید رویکرد فعال تری را با مردم برای رفع نگرانی های خود اتخاذ کنند.
شرکت های خودروهای خودران راه را برای شهر آینده هموار می کنند
با وجود این چالش ها، مزایای بالقوه زیادی برای این فناوری وجود دارد. توسعه فناوری رانندگی خودکار ادامه دارد و بسیاری از شرکت ها سرمایه گذاری زیادی در تحقیق و توسعه انجام می دهند.
این فناوری هنوز پتانسیل تغییر حمل و نقل را به روش های قابل توجهی دارد. اگرچه هنوز راه زیادی برای رسیدن به استقلال سطح 5 در پیش داریم، شرکت هایی که بر استقلال سطح 2 یا 3 تمرکز می کنند در حال حاضر از فناوری های خود برای تغییر شکل آینده تحرک استفاده می کنند. برنامه های کاربردی نیز به حمل و نقل انسان محدود نمی شود. چندین راه حل جابجایی وجود دارد که چشم انداز امیدوارکننده ای از حمل و نقل در شهر آینده به ما ارائه می دهد .
راه حل های خودران
- فناوری رادار لنز لونبورگ Lunewave تشخیص دوربرد با وضوح بالا مورد نیاز برای ADAS و وسایل نقلیه خودران را فراهم می کند. رادار آن میتواند دادههای با دانهبندی بالا را در همه شرایط آب و هوایی ببیند و به وسایل نقلیه اجازه میدهد سریعتر واکنش نشان دهند و در چند ثانیه تصمیم بگیرند. این سیستم که توسط الگوریتم های هوشمند خود فعال شده است، دارای قابلیت هایی مانند اجتناب از تداخل و سنجش تطبیقی است.
- نرم افزار Ottopia امکان نظارت از راه دور، کمک از راه دور و رانندگی از راه دور را فراهم می کند. این اطلاعات عملی را از طریق پوشش سلولی نقشهبرداری شده از تمام شبکههای موجود به سرپرستان ناوگان ارائه میکند. این نرمافزار روشهای مختلفی را برای اپراتور ارائه میکند تا زمانی که وسیله نقلیه با موقعیتی مواجه میشود که نمیتواند از عهده آن برآید، کمک کند. پلت فرم Ottopia صدها (و در نهایت هزاران) وسیله نقلیه بدون راننده را راهنمایی می کند، زمانی که تنها چند اپراتور برای نظارت بر آنها نیاز است.
- ابزارهای برچسبگذاری و کالیبراسیون دادههای چند سنسوری دیپن ، آموزش دید کامپیوتری را برای وسایل نقلیه خودران تسریع میکنند. این شرکت بنیانگذار SafetyPool.ai است، پایگاه داده ای از سناریوهای اعتبارسنجی برای ADAS و AV. Deepen Calibrate کالیبراسیون را برای همه سنسورهای سیستم و کالیبراسیون سنسور به سنسور را در چند ثانیه فعال میکند. ابزارهای حاشیه نویسی آن میلیاردها برچسب LiDAR و دوربین را برای همه انواع موارد استفاده پردازش کرده است.
حمل و نقل خودکار
- Einride فناوری حمل و نقل دیجیتال، الکتریکی و مستقل را ارائه می دهد. Autonomous Gen 2 از فناوریهای سنجش دقیق، از جمله لیدار، ماهواره و دوربینهای پیشرفته برای اطمینان از ایمنی استفاده میکند. این کامیون خودران ادعا می کند که اولین وسیله نقلیه در نوع خود است که در یک جاده عمومی تردد می کند. راهحلهای حمل و نقل پیشرفته این شرکت فرصتهای الهامبخشی را در حین انتقال به آینده حملونقل به نمایش میگذارد.
- رویکرد Plus.ai به خودمختاری بر ساخت راهحلهای مدولار با کارایی بالا که مقرون به صرفه و مقیاسپذیر هستند متمرکز است. راه حل آن، PlusDrive®، سطح 2 (L2++) را قادر می سازد خودمختاری نظارت شده، رانندگی را ایمن تر، آسان تر و راحت تر کنید. سیستم ادراک و مدلهای یادگیری عمیق آن، محیط اطراف کامیون خودران را درک میکنند، اتفاقات بعدی را پیشبینی میکنند، و خودرو را تحت نظارت راننده مانور میدهند.
- Gatik یک شرکت خودروی خودمختار است که به تدارکات شهری گران قیمت برای مشاغل می پردازد. تمرکز این شرکت بر روی لجستیک کوتاه مدت و B2B برای صنعت خرده فروشی است. از کامیونها و ونهای سبک خودران سطح 4 استفاده میکند تا اطمینان حاصل شود که کالاها به طور موثر و مقرون به صرفه در محیطهای شهری حمل میشوند.
تحویل در دور دستترین نقطه با استفاده از روباتیک
- Delivers.ai یک سرویس تحویل خودکار در آخرین مایل بر اساس تقاضا ارائه می دهد. این محصول به گونهای طراحی شده است که غذا، مواد غذایی و بستهها را بهطور مستقل از مغازهها به درب منزل مشتریان تحویل میدهد. این شرکت ادعا میکند که فناوریهای مستقل مبتنی بر دوربین را با سنسورهای کمهزینه ایجاد کرده است که مقیاسپذیر و بهطور گسترده قابل استقرار هستند، که هزینههای تولید و عملیاتی را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.
- Tortoise تدارکات را برای وسایل نقلیه الکتریکی سبک مانند ربات های تحویل و اسکوترهای مشترک خودکار آماده می کند. لاک پشت(Tortoise) اولین ربات در نوع خود برای خواربارفروشی و تحویل بسته با کنترل از راه دور است. لاک پشت، وسایل نقلیه کوچک متصل را قادر می سازد تا با یکپارچگی نرم افزاری ساده با خیال راحت در اطراف محیط خود حرکت دهد. هدف آن تغییر نحوه مدیریت اپراتورهای وسایل نقلیه متصل در بخش های تحویل و ساخت و ساز آخرین مایل است.
- Ducktrain یک وسیله نقلیه لجستیکی کوچک، خودکار و الکتریکی است که برای مناطق شهری ساخته شده است. این برنامه ها شامل تحویل بسته، تحویل غذا و محموله است که توسط انواع مختلف “اردک” امکان پذیر شده است. Ducktrain حمل و نقل را در شهر آینده تجسم می کند، جایی که خیابان ها توسط کامیون های حمل و نقل حجیم پر نمی شوند، بلکه توسط وسایل نقلیه کوچک و هوشمند پشت سر هم پر می شوند.
دلایل مختلفی وجود دارد که چرا ما باید در مورد استقلال خودرو هیجان زده باشیم. می تواند ازدحام ترافیک را کاهش دهد و دسترسی را برای افرادی که قادر به رانندگی نیستند افزایش دهد و در عین حال کارایی عملیاتی و ایمنی جاده های ما را افزایش دهد. مزایای بالقوه بسیار زیاد است، چه برای حمل و نقل مستقل، تدارکات، تحویل آخرین مایل، یا اتصال. این فناوری راه حل های جابجایی فعلی را متحول خواهد کرد و شهر آینده ما را تغییر خواهد داد.
علیرغم چالشهایی که همچنان باقی مانده است، شرکتهای خودروهای خودمختار پیشرفت خود را برای تحقق خودمختاری کامل کاهش نمیدهند. در 16 می، غول فناوری چینی بایدو به اشتراک گذاشت که آپولو گو، سرویس سواری خودکار این شرکت، حدود «660 هزار سواری در سه ماهه اول سال 2023 ارائه کرده است که 236 درصد نسبت به سال گذشته و 18 درصد نسبت به سه ماهه سه ماهه افزایش یافته است». این خبر هیجان انگیز برای بخش رانندگی خودران است. طبق گفته بایدو، آپولو گو همچنین اولین کسی بود که در ماه مارس امسال در پکن مجوز «اجرای خدمات سواری بدون راننده یا اپراتور ایمنی در وسایل نقلیه» را دریافت کرد. با توجه به استارت آپ ها و شرکت های بزرگی که بر روی فناوری های خودروهای خودران کار می کنند، می توان انتظار داشت که در آینده نزدیک شاهد پیشرفت های بیشتری در این فضا باشیم.