
بیش از 50 سال از اختراع اولین دستگاه خودپرداز می گذرد و صنعت خودپرداز دستخوش تحول بزرگی شده است که سیستم پول نقد را متحول کرده است. استقرار مداوم فناوری های جدید یک عامل کلیدی در رشد درآمد در سراسر صنعت ATM بوده است.
هدف هر مؤسسه مالی ارائه دهنده خدمات ATM این است که اطمینان حاصل کند که خدمات بیشتری را با پیچیدگی کمتر ارائه می دهد. به طور خلاصه، هدف افزایش عملکرد و در عین حال سرعت بخشیدن به اتوماسیون تراکنش است. برای تأیید میزان پیشرفت صنعت، توجه به روندهای نوآوری در ATM مهم است.
روندهای اصلی پیرامون نوآوری ATM
استفاده از بازیافت پول نقد به عنوان راه حل مدیریت پول نقد
بازیافت پول نقد، دستگاه خودپرداز را قادر میسازد تا اسکناسها را بهسرعت و قابل اعتماد بپذیرد، تأیید کند، مرتبسازی کند و ذخیره کند. این سیستم امکان برداشت پول و واریز وجه از همان کاست را برای دستگاه های خودپرداز فراهم می کند و دفعات تکمیل نقدینگی را کاهش می دهد و در نتیجه هزینه های نیروی کار را به حداقل می رساند.
دستگاه های خودپرداز با خدمات کامل
اینها می توانند به عنوان اولین نقطه تماس مشتری با بانک عمل کنند. دستگاه های خودپرداز به جای اینکه صرفاً اهداف تراکنشی را ارائه دهند، می توانند به ابزارهایی برای ایجاد رابطه برای بانک ها تبدیل شوند که افتتاح حساب، صدور کارت فوری، چاپ دسته چک و سایر فناوری های چند منظوره را تسهیل می کنند. بانکداری ویدیویی از طریق فناوری ریموت تلر، مشتریان را قادر می سازد تا با بانک تعامل داشته باشند و بیشتر فعالیت های شعبه را با استفاده از ارتباطات بلادرنگ و ویدئو انجام دهند.
برداشت های بدون تماس
برداشت بدون تماس و واریز با پشتیبانی فناوری NFC، به مشتریان امکان میدهد تا گوشی و یا هر چیز دیگر خود را به دستگاه بزنند و بروند. این روند در حال افزایش محبوبیت است، اما یک ویژگی اصلی نیست.
دستگاه های خودپرداز بدون کارت
دستگاه های خودپرداز بدون کارت با ویژگی های تشخیص چهره با استفاده از بینایی کامپیوتر نمونه ای از برداشت بدون کارت از دستگاه خودپرداز، فناوری دوربین RealSense intel است که می تواند تأیید کند کارت متعلق به شخصی است که پول را برداشت می کند. احراز هویت بیومتریک همچنین به این معنی است که مصرفکننده میتواند بدون کارت یا پین پول نقد برداشت کند، که باعث راحتی میشود. این امر به ویژه در بیماری همه گیر مفید است، زیرا تماس فیزیکی با سطوح خودپرداز را می توان به حداقل رساند.
تجزیه و تحلیل داده های خودپرداز
دستگاههای خودپرداز اکنون میتوانند دادههایی را از تراکنشهای سلفسرویس انجامشده بر روی دستگاه جمعآوری کنند، که این امکان ارائه آمار سفارشی در سفر مشتری را فراهم میکند، که برای افزایش رضایت کلی مشتری استفاده میشود.
تبدیل به EMV Europay، MasterCard، Visa
حفاظت از کلاهبرداری کارت در اکثر دستگاه های خودپرداز اجرا می شود، با این حال برخی از مناطق هنوز عقب مانده اند. فشار رگولاتورها در مورد انطباق با EMV در سال های آینده ادامه خواهد یافت.
شخصی سازی سفر مشتری
این امر نمایش پیامهای تقسیمبندی شده به مشتریان، تراکنشهای شخصیسازی شده و پیشنهادات به موقع را برای گروهها و مکانهای انتخابی تسهیل میکند.
دوگانگی دستگاه های خودپرداز
با بهبود مستمر این دستگاههای خودپرداز، دستگاههای خودپرداز مدرن بسیار بیشتر از برداشت پول نقد هستند. بازیافت پول نقد بزرگترین بخش رو به رشد دستگاه های خودپرداز در سطح جهان است و بر اساس گزارش RBR بریتانیا، پیش بینی می شود تعداد آنها در پنج سال آینده 25 درصد افزایش یابد. تنها از سال 2020 تا 2021، تعداد دستگاه های خودپرداز بازیافت پول نقد در سراسر جهان از 973000 به بیش از یک میلیون رسید. پیش بینی می شود که این تعداد تا سال 2026 از 1.2 میلیون نفر فراتر رود، در حالی که پیش بینی می شود دستگاه های خودپرداز غیربازیافت به کاهش ادامه دهند .
خدمات اضافی مختلفی به دستگاه خودپرداز متصل شده است تا تعامل و رابط مشتری را افزایش دهد. اینها شامل توانایی پرداخت قبوض آب و برق، و طراحی خودپرداز کاربر محور که تعاملات بصری با مشتری را در میان سایر خدمات ممکن میسازد.
کسب و کار خودپرداز رمزارز
رمزارزها برای اولین بار در سال 2009 و زمانی که اولین ارز غیرمتمرکز جهان، بیت کوین ایجاد شد، ظهور کردند. بر اساس معیارهای ثبت شده، در ابتدای آگوست 2022، تعداد دستگاههای باجه خودکار پراکنده ارز دیجیتال (ATM) که در سطح جهانی فعالیت میکردند از مرز 39 هزار نفر عبور کرده بود. در واقع، در 77 کشور، 614 اپراتور خودپرداز رمزنگاری، 39011 دستگاه خودپرداز ارزهای دیجیتال را نصب کرده بودند. این رونق در خودپردازهای ارزهای دیجیتال از 18000 دستگاهی که تا آوریل 2021 نصب شده بودند، نشان دهنده افزایش نیاز به این خودپردازها است .
بازیکنان متعددی در این فضا فعالیت می کنند. یکی از بزرگترین دارندگان شبکه خودپردازهای بیت کوین، Bitcoin Depot است و با Circle K برای نصب دستگاه های خودپرداز رمزنگاری در سراسر ایالات متحده و کانادا شراکت دارد. این همکاری از آن زمان به نصب بیش از 700 دستگاه خودپرداز بیت کوین منجر شده است. سایر ارائه دهندگان ATM متمرکز بر ارزهای دیجیتال جنرال بایت و Chainbytes متمرکز بر بیت کوین هستند.
با این حال، بانکها همچنان نگران امنیت دستگاههای خودپرداز ارزهای دیجیتال هستند. دستگاه های خودپرداز بانکی سنتی توسط بیمه بانکی پشتیبانی می شوند که در صورت انجام فعالیت های غیرقانونی بازپرداخت را تضمین می کند. به طور کلی، این مورد در مورد دستگاه های خودپرداز کریپتو صدق نمی کند زیرا آنها دارای اختیارات مالی مرکزی یا بیمه نیستند. تا به امروز، تنها چند مورد استفاده از بانکها وجود دارد که دستگاههای خودپرداز رمزنگاری را به مشتریان خود ارائه میدهند، از جمله بانک بلو بریج مستقر در ویرجینیا. سایر بانک های پیشرو به دلیل نوسانات بالا و خطرات امنیتی، از فعالیت های خودپرداز ارزهای دیجیتال خارج می شوند.
کارایی دستگاه خودپرداز
دستگاههای خودپرداز میتوانند به عنوان فرصتی برای معرفی کسبوکارها به خریداران احتمالی با استفاده از تابلوهای تبلیغاتی هدفمند، بستهبندیهای مارکدار، پیامهای صفحه شخصیشده و اسناد سفارشی عمل کنند. تبلیغات ATM بخشی از دسته تبلیغات گسترده تر DOOH (دیجیتال خارج از خانه) است. تبلیغات رسانه ای DOOH به فناوری صفحه نمایش خاصی نیاز دارد که توسط شرکت هایی مانند Infinitus ارائه می شود.
دستگاه های خودپرداز یک کانال ارتباطی برای برجسته کردن مشاغل محلی، رویدادهای محلی یا پیشنهادات FI به مشتریان ارائه می دهند. آنها فرصتی را برای گسترش خدمات به افراد بیشتری در مکان های بیشتری با هزینه عملیاتی بسیار کمتر از شعبه بانک ارائه می دهند.
تجزیه و تحلیل خطاهای ارسال شده به سیستم های داخلی توسط دستگاه های خودپرداز
امروزه اتصال دیجیتالی فراگیر به بانک ها اجازه می دهد از راه دور به شرایط فنی دستگاه خودپرداز دسترسی داشته باشند. بانک ها باید یک راه حل جامع برای خرید دستگاه خودپرداز داشته باشند که پشتیبانی جامع مدیریت و عملیات را ارائه دهد. مدیریت از راه دور نه تنها دید 24/7 کل شبکه را فراهم می کند، بلکه مناطق مورد توجه را قبل از تبدیل شدن به مشکلات برند مشخص می کند.
خارج از چهارچوب: چاپ سه بعدی برای دستگاه های خودپرداز
برخی از بانک ها در حال حاضر از پرینت سه بعدی برای طراحی و تولید اجزای دستگاه خودپرداز استفاده می کنند که از اسکیم کارت اعتباری جلوگیری می کند. با تلاقی دنیای دیجیتال و امنیت فیزیکی، پرینت سه بعدی نقشی حیاتی در ایجاد سخت افزار برای مبارزه با تقلب ایفا می کند. علاوه بر این، پرینت سه بعدی این پتانسیل را دارد که شخصی سازی خدمات را یک قدم جلوتر بردارد. شرکت ها می توانند محصولات شخصی سازی شده را با هزینه کمتر ارائه دهند. در دستگاه های خودپرداز، مشتریان می توانند به لطف فناوری های سه بعدی، کارت های شخصی سازی شده دریافت کنند.
دستگاه خودپرداز جدید آینده
سوال اصلی که بی پاسخ مانده است این است که در این صنعت در مورد نوآوری چه انتظاری داریم. برند مالی اشاره میکند که علیرغم اینکه میزان استفاده از پول نقد تا حدی افزایش یافته است، دستگاههای باجه خودکار نسل بعدی به طور فزایندهای به موبایل محور تبدیل خواهند شد. نتیجه ماشینهایی خواهد بود که با ویژگیهای پیشرفته و کاهش هزینهها قابل تنظیمتر هستند، میتوانند عملکردهای باجه بیشتری را مدیریت کنند و در برخی موارد، شعبهها را جایگزین کنند. مسئله نوآوری بعدی که قرار است توسط ذهن تو معرفی شود با سرعت سریع ایده های جدید با هدف ارائه بهترین راه حل برای صنعت تکنولوژی همچنان یک راز باقی مانده است.