Hyundai Ioniq 5 N
بررسی هیوندای یونیک 5 نیو Hyundai Ioniq 5 N review

در این مطلب قصد داریم به بررسی Hyundai Ioniq 5 N بپردازیم پس با ما همراه باشید.
خودروی الکتریکی هیوندای آیونیک 5 N ظاهراً فصل بعدی کتابی شگفتانگیز است که به معرفی i30 N در سال 2017 بازمیگردد. برداشتهای اولیه هیوندای در بازار نسبتاً متوسط بود – اگر مهربان باشیم – در طول 50 سال گذشته، این خودرو برای خودروهای خانوادگی قابل اعتماد و کاربردی بوده که با هر نسل بهتر میشوند و شهرت پیدا کرده است.
اما پس از آن، با ورود i30 N چیزی تغییر کرد. این فقط یک خودروی مستحکم و قابل اعتماد نبود، بلکه یک رقیب جهانی مطلوب بود که با موسسات پرطرفدار مانند VW Golf GTI روبرو شد و بارها هم برنده رقابت شد. یکی دیگر از هاتهچهای (خودروهای سریع) جدید و جذاب دیگر به شکل i20 N و سبکهای جسورانه در طیف گستردهای را اضافه کنید و به برندی دست پیدا کنید که در دهه گذشته تغییرات تصویری غیرقابل باوری داشته است.
و چه راه بهتری برای نشان دادن این موضوع وجود دارد که یک خودروی 641 اسب بخاری، با قیمت 65 هزار دلارمیتواند انجام دهد. کارهایی که هیچ خودروی دیگری قبل از این انجام نداده است. این یک حرکت قوی اما هزینهبر است، اما فراموش نکنید که یک مرسدس-AMG A45 S هم قیمتهای مشابهی دارد و با حدود 200 اسب بخار کمتر وارد رقابت میشود…،
برای 65 هزار دلاری که پرداخت میکنید چه امکاتی دریافت می کنید؟
پس با یک سری آمار چشمگیر و فوق العاده شروع کنیم. دو موتور الکتریکی Ioniq 5 N برای تولید 641 اسب بخار و 740 نیوتن متر گشتاور ترکیب می شوند که شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 3.4 ثانیه میشود و حداکثر سرعت 260 کیلومتر در ساعت را در هیوندای ایجاد می کنند.
ظرفیت باتری 84 کیلووات ساعت ذکر شده است، با سرعت شارژ تا 350 کیلووات به این معنی که 10 تا 80 درصد شارژ باید در حدود 18 دقیقه برطرف شود. هنوز در مورد برد تایید شده صحبتی نشده است، اما انتظار می رود که حدود 400 کیلومتر باشد (بسته به میزان استفاده از امکانات خودرو).
Hyundai Ioniq 5 N چه تفاوتی با Ioniq 5 معمولی دارد؟
هیوندای از این واقعیت خجالت نمیکشد که باید یک هاچبک/SUV بزرگ (بسیار بزرگتر از آنچه در عکس به نظر میرسد) را به یک خودروی عملکرد متمرکز تبدیل کند، بنابراین تغییرات زیادی برای جبران آن صورت گرفته است.
برای شروع، بدنه به رنگ سفید دارای 42 نقطه جوش اضافی و 2.1 متر چسب اضافی شده است. پایههای موتور و باتری تقویت شدهاند و زیرفریمهای جلو و عقب برای استحکام جانبی تقویت شدهاند. همچنین یک سیستم فرمان برقی تنظیم شده، سیستم تعلیق کنترل شده الکترونیکی و محورهای محرک یکپارچه جلو و عقب وجود دارد.
در مورد ظاهر، Ioniq 5 قبلاً هیولایی خوشتیپ بود، اگر به شکل جعبهای و زاویهای آن نگاه کنید متوجه میشوید که نسخه N بر اساس آن ساخته شده است. مجموعهای از رنگهای جدید اضافه شده است که بهویژه رنگ آبی پرفورمنس، خطوط نارنجی را در اطراف سپر جلو، رکابهای جانبی و دیفیوزر عقب نمایان میکند.
ترفندهای Aero در عقب باعث میشود خودرو 80 میلیمتر طولانیتر از Ioniq 5 معمولی باشد، به علاوه 50 میلیمتر پهنتر است تا لاستیکهای پهنتر (275/35 21 اینچی Pirelli P-Zeros) و 20 میلیمتر پایینتر باشد. ترمزهای تنظیمشده N عنوان قویترین استاپهای نصب شده روی هیوندای جادهای را به خود اختصاص میدهند و به شکل کالیپرهای ۴۰۰ میلیمتری چهار قوطی در جلو و ۳۶۰ میلیمتری تکگیر در عقب عرضه میشوند.
ارتقاء کابین نسبتاً جزئی است، اما صندلیهای هیوندای ان 20 میلیمتر پایینتر، فرمان گرد با روکش آلکانتارا و فضای پای کافی برای راحتی شما در مسیر قرار میگیرند. همچنین چند دکمه اضافی برای آپشن ها وجود دارد…
حالت های رانندگی Hyundai Ioniq 5 N
تقریباً هر حالتی که دوست دارید را برای رانندگی میتوانید انتخاب کنید. به صورت پیش فرض سه حالت تنظیم وجود دارد. حالت Eco، Normal و Sport . که هر حالت از طریق دکمه تعبیه شده روی فرمان انتخاب میشوند. دقیقاً شبیه حالتهای رانندگی M1 و M2 BMW.
برای سفارشیسازی حالت رانندگی ، باید به منوهای Hyundai Ioniq 5 N در صفحه نمایش بروید و تنظیمات دلخواه را ایجاد کنید. در اینجا میتوانید تنظیمات مربوط به موتورهای الکتریکی، حساسیت فرمان، دمپرهای تطبیقی، و موارد دیگر را تغییر دهید. i30N بیش از 1900 ترکیب حالت رانندگی دارد و Hyundai Ioniq 5 N بدون شک موارد بیشتری را ارائه می دهد.
جالب توجه عملکردهایی هستند که خارج از صفحه حالت های درایو اصلی قرار دارند. در اینجا می توانید به مواردی مانند N e-Shift دسترسی داشته باشید. این کار، پدلهای پشت فرمان را – که معمولاً برای تنظیم تنظیمات Regen در خودروهای برقی استفاده میشود – به پدلهای “تغییر دنده” تبدیل میکند که از طریق یک گیربکس هشت سرعته DCT شبیهسازیشده به صدا در میآیند. حتی یک محدودکننده دور نیز وجود دارد که اگر خیلی دیر تعویض دنده را ترک کنید، خودرو از آن خارج می شود. جالب اینجاست دور موتور روی 8000 دور در دقیقه تنظیم شده است، که قابل تنظیم است و آن را میتوان روی هر عددی تنظیم کرد.
در همین حال، N Active Sound+ صدای موتور را در کابین 5 N با انتخاب سه تنظیمات مختلف شبیهسازی میکند. Ignition سنتیترین موسیقی متن ICE را ارائه میکند، Evolution صدای نالهای از خودروهای برقی آیندهنگر را ارائه میدهد و Supersonic قرار است جت جنگنده را تقلید کند. چرا؟ خب، ظاهراً مهندسان مسئول موسیقی متن خودرو از طرفداران پر و پا قرص Top Gun Maverick بودند و به همین دلیل میخواستند آن را به عملکرد Active Sound+ اضافه کنند. در مورد تنظیمات Evolution، این یک کپی از سر و صدای ساختگی هیوندای N 2025 Vision است که در بازی ویدیویی Gran Turismo وجود دارد. به این معنی که یک ماشین واقعی موسیقی متن یکی را از دنیای مجازی کپی کرده است…
توزیع گشتاور N ویژگی بعدی است که توجه ما را به خود جلب می کند زیرا به راننده اجازه می دهد خودرو را از حالت محرک جلو، به چرخ های عقب یا هر یک از 9 تنظیم موجود تغییر دهد. قبلاً دیدهایم که اتومبیلهای ICE با این نوع چیزها معاشقه میکنند (مرسدس-AMG E63 S میتواند گشتاور چرخهای جلو را به عنوان مثال در حالت دریفت خاموش کند)، اما چیزی از این سطح انتخاب را ارائه نمیدهد. به زبان ساده، این یک ویژگی است که فقط در یک EV وجود دارد.
صحبت از حالت های دریفت شد، Ioniq 5 N حالت های خاص خود را دارد.
بله، Hyundai Ioniq 5 N امکانات خاصی برای حالت دریفت به کاربران خود ارائه میدهد. از جمله این امکانات میتوان به N Drift Optimiser و کلاچ کیک داخلی اشاره کرد. این ویژگیها به راننده امکان میدهند تا ماشین را برای عملکرد بهینه در حالت دریفت آماده کنند.
اما همانطور که اشاره شد، برای استفاده از این ویژگیها نیاز است تا فرمان را به صورت دستهای ۹ و ۳ روی فرمان قرار دهید (دست های ۹ و ۳ به موقعیت دستهای راننده روی فرمان خودرو اشاره دارد. به طور کلی، در موقعیت “۹ و ۳”، دست راست راننده باید روی ساعت ۹ و دست چپ باید روی ساعت ۳ قرار داشته باشد. این موقعیت به عنوان یک موقعیت ایدهآل برای کنترل خودرو و جلوگیری از آسیب در صورت وقوع تصادف توصیف میشود. این موقعیت به راننده اجازه میدهد تا خودرو را به طور دقیقتر و کنترل شدهتر برانند)، که ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. این ممکن است یک نقطه ضعف برای برخی کاربران باشد، اما در کل این ویژگیها میتوانند تجربه رانندگی در حالت دریفت را جذابتر کنند. (پایین را ببینید).
در ابتدا، ویژگی N e-Shift ممکن است کمی عجیب به نظر برسد و نیاز به زمان برای عادت کردن به آن داشته باشد، اما یک بار که با آن کار کنید، به خوبی با آن آشنا میشوید و احساس راحتی خواهید داشت. تایرون جانسون، مدیر توسعه وسایل نقلیه هیوندای که قبلاً در پروژه فورد فوکوس RS فعالیت داشت، این ویژگی را یکی از موارد مورد علاقه ی خود در این خودرو میداند و سخت است با او مخالفت کنیم.
در نهایت، N Grin Boost (بله، واقعاً آن را به این نام میگفتند…)، دکمه مخصوص به خود را روی فرمان دریافت میکند و به عنوان EV معادل یک تقویت کننده نیتروژن عمل میکند. آن را فشار دهید و 10 ثانیه از 641 اسب بخار قدرت کامل را برای عملکرد بهینه در خط مستقیم لذت ببرید. در غیر این صورت، شما با قدرت 601 اسب بخاری مواجه اید.
آیا رانندگی هیوندای آیونیک 5 N جذاب است؟
این باید مهمترین سوال باشد که از خود می پرسید زیرا، در حالی که ما می دانیم که عمکرد خودروهای برقی همیشه در مسیر مستقیم بسیار خوب و سریع هست و اغلب در پیچ ها بسیار توانا هستند، اما در مقایسه با رقبای بنزینی اغلب از نظر عامل جذابیت و تعامل کوتاهی می کنند. بدون شک Ioniq 5 N حس شوخ طبعی دارد (دکمه N Grin Boost همه آنچه را که باید در مورد آن بدانید را به شما می گوید)، اما معنای آ در جاده ها چگونه تعبیر می شود؟
به طور خلاصه – بسیار خوب. فقط بعد از نیم ساعت رانندگی، متقاعد شدم که این لذتبخشترین سواری ای بود که پشت فرمان یک خودروی برقی داشتم و – بعد از دو روز رانندگی و بررسی – هیچ چیز نظرم را تغییر نداد.
بیایید با حساسیت مکانیکی شروع کنیم – قسمتی که فقط گجت ها و وسایل فنی می توانند تأثیر زیادی بر آن بگذارند. همه چیز را کنار بگذارید و یک ماشین خیلی خوب را سوار شوید. این ماشین من را به یاد فورد فوکوس RS می اندازد، به گونه ای که قسمت جلویی خودرو بسیار سریع، پرشتاب و آماده است و در عین حال قسمت عقب خودرو ( مجهز به e-LSD ) همیشه به دنبال چرخش هر چه بیشتر خودرو است.
فرمان برقی تعبیه شده نیز حس و حال مثبتی را از طریق روکش با تریم آلکانترا ارائه می دهد و به شما اعتماد به نفس زیادی برای انجام یک حرکت سریع دست می دهد.
شاسی خودرو بسیار عالی طراحی شده و قطعات الکتریکی و مکانیکی هم از کیفیت خیلی خوبی برخوردار هستند. و از لحاظ فنی خودروی کاملی را شاهد هستیم.
نتیجه بررسی Hyundai Ioniq 5 N
سیستم تعلیق عملکرد خیلی خوبی دارد اما این موضوع را باید در نظر گرفت که همه ی جاده های کشور مناسب نیستند پس به صورت قطعی نمیتوانیم نظر دهیم اما تصور اولیه ای که از Hyundai Ioniq 5 N بدست آوردیم این است که خودروی نسبتاً خوبی است .
ما در ذهن تو احساس میکنیم که Hyundai Ioniq 5 N اولین خودروی برقی با عملکرد مناسب است، که مانند یک هات هچ ۲۰ سال پیش نیست و در هر حال هم نباید همچین انتظاری داشته باشیم ، اما برای صنعت خودروسازی در آینده این خودرو بسیار دلگرم کننده است و هیوندای مستحق واقعی برای برای تحقق آینده ای روشن در صنعت خودرو است.
هیوندای اولین هاتچ خود را تنها در سال 2017 ساخته است اما به طرز فوق العاده ای تنها شش سال بعد توانست نسخه EV را ارائه کند.
قیمت هنگام خرید | £65,000 | Price when new |
---|---|---|
غیر قابل فروش | On sale in the Iran | |
موتور | 84kWh battery, two e-motors, 641bhp, 546lb ft | Engine |
انتقال: | Single-speed, all-wheel drive | Transmission |
عملکرد: | 3.4sec 0-62mph, 162mph, TBC range, 0g/km | Performance |
وزن / مواد: | 2235kg | :Weight / materia |
ابعاد (طول / عرض / ارتفاع به میلیمتر): | 4715/1940/1585mm | Dimensions (length/width/height in mm) |
آرشیو تصاویر: