دانش و فناوریهمه

حکمرانی دیجیتال

ظهور حکمرانی دیجیتال: پذیرش فناوری برای توسعه خدمات عمومی

ظهور حکمرانی دیجیتال: پذیرش فناوری برای توسعه خدمات عمومی: توسعه فناوری عصر جدیدی را ایجاد کرده است که دیجیتالی شدن را در مرکز صحنه قرار می دهد. در بخش عمومی، دولت‌ها از فناوری استفاده می‌کنند تا با روندهای نوآورانه که تحولی در توسعه روابط بین‌الملل ایجاد می‌کند، به روز شوند.

تکامل حکمرانی دیجیتال از خدمات آنلاین اولیه تا ترکیب فناوری‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و بلاک چین، رابطه شهروند-دولت را با افزایش کارایی، شفافیت، تعامل و دسترسی به داده‌های دولتی به‌طور اساسی متحول کرده است.

آزادسازی پتانسیل حاکمیت دیجیتال

حکمرانی دیجیتال توسعه بهداشت، آموزش و دفاع را در میان دیگر حوزه‌های حکمرانی متحول کرده است. دولت ها با تجزیه و تحلیل رفتار شهروندان و ارائه خدمات متناسب با نیاز آنها، کیفیت زندگی مردم را افزایش داده اند.

حکمرانی دیجیتال در سلامت

روندهای نوآورانه در حال متحول کردن سیستم مراقبت های بهداشتی هستند. همانطور که گزارش روندهای جهانی OECD در نوآوری دولت بیان می کند، رویکردهای فناوری جدید نحوه مراقبت دولت ها از سلامت مردم خود را تغییر می دهد.”

ادغام پزشکی از راه دور، ردیاب های تناسب اندام، ساعت های هوشمند، تجزیه و تحلیل داده ها، و هوش مصنوعی، با حمایت ارگان های دولتی، سلامت کلی جمعیت جهان را افزایش می دهد:

  • تعاملات پزشکی آنلاین به یک امر عادی تبدیل شده است و دریافت مراقبت از راه دور را برای افراد نیازمند آسانتر می کند.
  • پوشیدنی‌های پزشکی و اینترنت اشیا به افراد و خدمات پزشکی در مواقع اضطراری هشدار می‌دهند و جان مردم را نجات می‌دهند.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی درمان‌های شخصی‌سازی شده برای بیماران، پیش‌بینی بیماری‌ها و بهبود دقت تشخیص پزشکی را با بسط تجزیه و تحلیل داده‌ها و شناسایی الگوهای علائم ایجاد کرده‌اند.

این کار ابتکارات دسترسی به سلامت عمومی را افزایش داده، نابرابری ها را کاهش داده و عملکرد مناسب سیستم مراقبت های بهداشتی را مورد حمایت قرار داده است.

حکمرانی دیجیتال در آموزش و پرورش

پس از همه‌گیری COVID-19 که سیستم را به شدت به چالش کشید، توسعه حاکمیت دیجیتال به شدت بخش آموزشی را تحت تأثیر قرار داده است.

حمایت دولت برای سرمایه گذاری در دیجیتالی شدن آموزش به کاهش شکاف تحصیلی در حال افزایش که COVID-19 تقویت شده کمک می کند. اثرات چنین چرخش سیاستی در سیستم آموزشی قابل توجه است:

  • آموزش آنلاین برای هر کسی در هر کجا قابل دسترس تر می شود و موانع اقتصادی و جغرافیایی را از بین می برد.
  • سیستم های مدیریت یادگیری با ردیابی پیشرفت دانش آموزان و تسهیل ارتباط بین دانشجویان و اساتید و حذف موانع اداری و فیزیکی، آموزش را کارآمدتر می کند.
  • هوش مصنوعی برای تدوین برنامه‌های کاری برای دانش‌آموزان، تطبیق محتوا با سرعت و نیازهای دانش‌آموزان و شخصی‌سازی تجربه آموزشی با شرایط شخصی هر فرد استفاده می‌شود.

حکمرانی دیجیتال در دفاع

توسعه فناوری نوآوری در صنایع دفاعی را تقویت کرده است. همانطور که ناتو تشریح کرده، داده های بزرگ، هوش مصنوعی، سیستم های خودمختار و فناوری های کوانتومی در حال تغییر جهان و نحوه عملکرد ناتو هستند.”

باز بودن دولت نسبت به دیجیتالی شدن در بخش دفاعی اثرات بسیار قابل توجهی دارد:

  • تصاویر ماهواره ای با وضوح بالا و پهپادها با نظارت بر فعالیت ها و شناسایی تهدیدات احتمالی در فاصله ایمن، کارایی تکنیک های دفاعی را افزایش داده اند.
  • پیشرفت فایروال ها، مکانیسم های رمزگذاری و سیستم های تشخیص نفوذ، امنیت سایبری دولتی را با محافظت از اطلاعات حساس در برابر سرقت ها/حملات احتمالی آنلاین تقویت کرده است.
  • واقعیت مجازی با آموزش پرسنل نظامی از طریق شبیه سازی، توانایی های دفاعی دولت ها را تقویت کرده است.

چالش‌های حاکمیت دیجیتال

اگرچه مزایای مشخص شده توسط افزایش حاکمیت دیجیتال قابل توجه است، اما نوآوری های فناورانه نیز چالش هایی را ایجاد می کند که دولت ها باید بر آنها غلبه کنند تا از مزایای داشتن یک اکوسیستم دیجیتالی استفاده کنند.

  • شکاف دیجیتال در مشمولین: دسترسی برابر به فناوری باید تضمین شود تا هر گونه امکان به حاشیه راندن بخش های جمعیتی از بین برود. دولت ها باید اطمینان حاصل کنند که مقرون به صرفه بودن، اتصال به اینترنت و شکاف های مهارتی، با قرار دادن پیشرفت های مورد نیاز در اختیارشان، دسترسی به منابع دیجیتال را در مناطق خاصی محدود نمی کند.
  • زیرساخت های فناوری: با افزایش اتکا به فناوری، زیرساخت های فناوری باید به روز شوند. اتصال محدود اینترنت در مناطق دورافتاده، سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قدیمی و قابلیت‌های ناکافی ذخیره‌سازی داده‌ها، مشکلات شدیدی را برای دولت‌ها برای ورود به اکوسیستم دیجیتالی ایجاد می‌کند. برای اطمینان از بهره‌برداری از مزایای داشتن یک سیستم نوآورانه، دولت‌ها باید زیرساخت‌های فن‌آوری را به‌روزرسانی کنند و قابلیت همکاری را تضمین کنند.
  • مقاومت در برابر تغییر: ترس از ناشناخته زمانی رایج است که سیاست ها به طور چشمگیری تغییر می کنند. دولت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که استراتژی‌های مدیریت سودآور برای حذف هرگونه تهدیدی که ممکن است با مردم مواجه شود و با ذینفعان درگیر شود، دنبال می‌شوند.

حاکمیت دیجیتال در عمل

استونی و سنگاپور دو نمونه از دولت‌هایی هستند که در ابتکارات حاکمیت دیجیتال موفق شده‌اند. این دولت ها موفق شده اند بر تهدیدهای نوآوری غلبه کنند و از مزایای داشتن یک اکوسیستم دیجیتالی استفاده کنند.

استونی

دولت استونی به‌عنوان پیشگام در حکمرانی دیجیتال با برنامه E-Estonia، چندین ابتکار را ایجاد کرده است که انگیزه‌هایی را که دولت‌ها هنگام طرح سؤال دیجیتالی کردن خدماتشان با آن مواجه می‌شوند، نشان می‌دهد. برخی از ابتکارات برجسته عبارتند از دولت الکترونیک ، که 99 درصد از خدمات عمومی خود را به صورت آنلاین برای مردم در دسترس قرار داد، بسیاری از فرآیندهای بوروکراتیک را حذف کرد و کارایی را در مرکز قرار داد، و ابتکار E-Residency ، که ایجاد هویت دیجیتال صادر شده توسط دولت، دسترسی از راه دور به کشور را برای کارآفرینان جهانی فراهم می کند و فرآیند احراز هویت آنلاین را برای امضای الکترونیکی اسناد تسهیل می کند.

سنگاپور

دولت سنگاپور ایده ایجاد یک ملت هوشمند را توسعه داد. ابتکاراتی که در دستیابی به این هدف موفق شد، Signpass است که بستری مناسب و امن را برای کاربران ایجاد کرد تا با ورود به سرویس های دیجیتال با دولت و سایر ارائه دهندگان خدمات خصوصی تراکنش کنند، و پلتفرم سنسور ملت هوشمند ، یک پلت فرم یکپارچه در سراسر کشور. که داده ها را برای ایجاد راه حل های هوشمند از طریق یک سری حسگر جمع آوری می کند. ابتکار اخیر به مسائل روزمره مردم، مانند ردیابی مصرف آب و نشت، ایجاد دکمه هشدار شخصی برای سالمندان، و جمع‌آوری داده‌ها از پست‌های برق در مورد کیفیت هوا و بارندگی برای تعیین اثرات گرمایش جهانی می‌پردازد.

فناوری و نوآوری: ضروری برای سرمایه گذاری مستمر

ظهور حکمرانی دیجیتال، قدرت فناوری و نوآوری را در بخش عمومی آزاد کرد، و سرمایه‌گذاری مستمر در بین مردم را برای افزایش تعداد تجربیات دیجیتال، خدمات شخصی، کارایی اداری و دسترسی به اطلاعات ضروری کرد.

علاوه بر این، چالش‌های پیچیده‌ای که در حال حاضر مردم با آن مواجه هستند، مانند تغییرات آب و هوایی، انگیزه توسعه فناوری را برای دستیابی به راه‌حل‌های ممکن با سرمایه‌گذاری در تجزیه و تحلیل داده‌ها و تکنیک‌های نوآورانه فراهم می‌کند. برای نشان دادن قدرت در اکوسیستم در حال تکامل، دولت ها باید جلوتر از منحنی باشند، چالش ها و فرصت های آینده را پیش بینی کنند و با سرمایه گذاری مداوم در فناوری و نوآوری، تغییر در خدمات عمومی را هدایت کنند.

دولت ها موظفند تغییرات لازم در سیاست ها را در موارد زیر انجام دهند:

  1. اولویت بندی تخصیص بودجه برای پیشرفت فناوری.
  2. ایجاد محیطی مناسب برای نوآوری.
  3. افزایش همکاری بین شرکت های فناوری خصوصی و موسسات دولتی.

بدون حمایت دولت‌ها، امکانات ایجاد یک اکوسیستم نوآورانه به شدت کاهش می‌یابد، بنابراین در اختیار آنهاست که موج دگرگون‌کننده نوآوری را که در حال حاضر تجربه می‌کنیم رهبری کنند و به عصر جدیدی از رشد و گسترش فناوری منجر شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا